Як ширина шини, товщина її бортів і малюнок протектора впливають на керованість і економічність
Що потрібно знати, вибираючи покришки.
Які шини купити? Чи не змінити розмір шин? На початку чергового сезону “перевзування” ці та інші питання, пов’язані з вибором покришок, як і раніше цікавлять тисячі автовласників. Ми надамо кілька порад, які напевно допоможуть розумінню загальних залежностей в цьому питанні.
В умовах незліченної кількості варіантів товару — ніхто і ніколи не може бути впевнений в однозначній правильності вибору. Рекомендуючи щось вам — 95% “порадників” переслідують одну мету — переконати себе у вірності свого ж рішення. Агресивне нав’язування характерно для людей невпевнених, які сумніваються в своєму виборі. Навпаки, прислухайтеся до людей, які критикують власні речі: швидше за все вони говорять правду.
Ширина і висота шини
Рекомендований виробником розмір — хороший універсальний вибір, але нещадний тюнінг зупинити неможливо, широкі шини багатьом дуже подобаються. Принаймні, не слід набагато перевищувати рекомендовану ширину. Не потрібно ставити вперед шини ширше задніх — критично постраждає керованість. Не можна ставити різні шини на повнопривідний автомобіль, але якщо дуже хочеться — використовуйте шинний калькулятор, щоб забезпечити рівність радіусів кочення передніх і задніх коліс. Установка ж низькопрофільних шин призведе до завищення показань спідометра і поліпшення динаміки, і навпаки — при їзді на високому профілі створиться враження деякої втрати потужності. Є і ще ряд нюансів.
Чим ширше шина, і чим нижче профіль — тим менше шина схильна до бічної деформації, а значить така шина стабільніше тримає пряму, але кермо стане більш “гострим”, деяких це стомлює. У крутому повороті широкі шини довше чіпляються за дорогу, проте на відміну від “звичайної” зриваються в занос різко, ривком.
Широкі шини більш “нервово” поводяться в асфальтовій колії. На похилій частині колії різні сторони шини надають різний опір коченню через навантаження що відрізняється. Сумарна, результуюча сила намагається повернути колесо, і чим більше ширина шини, тим більше “плече сили” і, відповідно, сильніше вплив.
Відома особливість широких шин “під’їдати” краю — наслідок законів геометрії. Зовнішній і внутрішній борти шини проходять в повороті різні шляхи через різні відстані від центру повороту. Чим ширше шина, тим більше різниця шляхів, і тим значніше деформації і мікро прослизання протектора по краях плями контакту, знос в цих зонах зростає. Прослизання протектора неможливо побачити, але можна почути взимку при їзді по укоченому снігу. Навіть при дуже повільному, так би мовити, повзучому русі, в повороті скрип снігу буде набагато сильніший, ніж при русі по прямій.
Товщина борту
Практично виведений закон підтверджує закони фізики і обивательське чуття: шини з тонкими бортами сприяють економії палива, але завжди менш стійкі до пробою боковини. Запевнення виробників про “супернаноматеріал” корду — пропускаємо. Підсумок — шини з тонкою боковиною можуть бути рекомендовані тільки для руху по хороших дорогах.
Малюнок протектора
Всупереч запевненням виробників, шини з спрямованим малюнком забезпечують досить незначне підвищення швидкості на початку аквапланування. Логічно, що менше “спливають” шини з грубим малюнком і широкими канавками.
Гучність шини складно передбачити по малюнку протектора. Іноді розвинений протектор несподівано виявляється досить тихим, а відносно гладкий, шосейний — видає огидні завивання.
Купівля і перші кілометри
При виборі шини важливо звернути увагу на якість гуми. Вся поверхня хорошої шини повинна бути благородно-блискучою, без вкраплень бульбашок повітря, з чіткими написами. Балансування шини “в нуль” повинна досягатися невеликою кількістю важків. Іноді після заміни шин виникає відведення автомобіля в сторону, або зміщується нульове положення керма. Якщо тиск в нормі, то причина — так звана силова неоднорідність шин: одна з передніх шин жорсткіше іншої, і котиться важче. В такому разі спробуйте поміняти місцями передні і задні колеса. Повинно допомогти.
Переглядів: 310