Коломиянам на замітку: за яких обставин приїде “швидка”
«На території України кожен громадянин та будь-яка інша особа мають право на безоплатну, доступну, своєчасну та якісну екстрену медичну допомогу», – йдеться в Законі України «Про екстрену медичну допомогу».
Які стани слід вважати екстреними, скільки бригад «швидкої» одночасно чергує в Коломиї та що робити, щоб карета якнайшвидше прибула до потерпілого – «ДК» розповів лікар медицини невідкладних станів і медицини катастроф Петро Васкул, пише Дзеркало Медіа.
У місті – дев’ять бригад, які обслуговують Коломию та більшу частину Коломийського району. Не завжди всі дев’ять авто справні, тож є велика потреба в оновленні транспорту. Одна з бригад – 51-а реанімаційна – призначена для надання допомоги в особливо тяжких випадках, наприклад ДТП. Вона обладнана для надання реанімаційних заходів у повному обсязі.
«Ми встигаємо приїхати вчасно, згідно з нормами, передбаченими Національною службою здоров’я», – каже Петро Васкул.
Якщо диспетчер, вислухавши пацієнта, зрозуміє, що до приїзду «швидкої» можна покращити стан хворого порадою, як, наприклад, у випадку високої температури чи підвищеного артеріального тиску, він надасть необхідні рекомендації.
Випадки, в яких бригада швидкої допомоги зобов’язана виїхати на виклик, ми виписали з пам’ятки диспетчеру (постанова КМУ від 21.11.2012 р. № 1119):
«1. До категорії екстрених належать звернення стосовно пацієнта, котрий перебуває в невідкладному стані, що:
-
- Супроводжується:
-
- Знепритомленням;
-
- Судомами;
-
- Раптовим розладом дихання;
-
- Раптовим болем у ділянці серця;
-
- Блювотою кров’ю;
-
- Гострим болем у черевній порожнині;
-
- Зовнішньою кровотечею;
-
- Ознаками гострих інфекційних захворювань;
-
- Гострими психічними розладами, що загрожують життю та здоров’ю пацієнта чи інших осіб.
Зумовлений:
-
- Усіма видами травм (поранення, переломи, вивихи, опіки, важкі забої, травми голови);
-
- Ураження електричним струмом, блискавкою, тепловими ударами, переохолодженням, асфіксією всіх видів (утоплення, потрапляння сторонніх предметів у дихальні шляхи);
-
- Ушкодження різної етіології під час надзвичайних ситуацій (ДТП, аварії на виробництві, стихійні лиха тощо);
-
- Отруєннями, укусами, змій, павуків і комах тощо;
-
- Порушеннями нормального перебігу вагітності (передчасні пологи, кровотеча тощо);
-
- Звернення медичних працівників щодо транспортування пацієнтів, які перебувають у стані, що потребує обов’язкового медичного супроводження та термінової госпіталізації до стаціонарів.
-
- Супроводжується:
-
- До категорії неекстрених належать стани, що:
-
- супроводжуються:
-
- раптовим підвищенням температури тіла з кашлем, нежиттю, болем у горлі;
-
- головним болем, запамороченням, слабкістю;
-
- болем у попереку, суглобах (радикуліт, остеохондроз, артрит, артроз тощо);
-
- підвищенням артеріального тиску;
-
- больовим синдромом у онкологічних хворих;
-
- алкогольним, наркотичним, токсичним тощо синдромом.
-
- супроводжуються:
-
- зумовлений загостренням хронічним захворюванням у пацієнтів, які перебувають під наглядом сімейного чи дільничого лікаря з приводу гіпертонічної хвороби, виразки шлунка та дванадцятипалої кишки, хронічного запалення печінки, жовчного міхура, кишківника, хвороби нирок, суглобів тощо.
Диспетчер перенаправляє неекстрені звернення в амбулаторії, поліклініки тощо, а в разі відсутності такої можливості – направляє бригаду протягом години з моменту отримання звернення».
«Екстрена медична допомога практично ніколи не відмовляє, але виклик має бути обґрунтованим. На необґрунтовані, як правило, теж виїжджаємо, але часто просто марнуємо не лише свій час, а й можливість врятувати справді екстрених пацієнтів, – наголошує пан Петро. – Часом люди цим зловживають, але ми змушені перевіряти».
Щоб бригада «швидкої» прибула на місце якнайшвидше, важливо на всі питання диспетчера відповідати максимально точно: що трапилося, вік потерпілого та правильно вказати адресу. Обов’язково на будинку має бути вказаний номер, а ще бажано, щоб хтось зустрів бригаду.
Також повідомте диспетчеру код вхідних дверей під’їзду. Окрім того, не забувайте: ввічливість – ключ до взаєморозуміння.
Переглядів: 336